onsdag 11. januar 2012

Første skoledag

Da var hverdagen kommet til oss her i Singapore. Det var en spent Vincent som hoppet inn i skoleuniformen mandag morgen. Håret skulle styles, og så var han klar!
Vi har hatt to biler denne uken, så Alexander har levert Vincent på skolen, mens jeg har levert Emrik i barnehagen. Så har jeg hentet begge gutta på ettermiddagen. Fra og med neste uke, skal de begge ta buss til og fra skole/barnehage, da vi ikke har mulighet til at jeg har bilen og leverer og henter hver dag. Alexander trenger bilen til jobb, og det kan bli vanskelig for meg når babyen kommer.

Vincent er klar for første skoledag, eller førskole, som han egentlig går på

Lille store skolegutten vår. OFS har 3500 elever!


Vincent leier frøken inn i klasserommet: Mrs Jeny.

Alle må henge sekken sin på plass

Vincent med klassen i bakgrunnen

3. skoledag, klar for mer morro
Første skoledag var det litt gråt da Alexander sa hadet, men Vincent var veldig fornøyd og stolt da jeg hentet han på ettermiddagen. Han har jo vår norske nabo-gutt Theodor i klassen, og han har vært supersnill; leiet vincent inn i klasserommet, holdt av plass til han, oversetter og er veldig hjelpsom.
Vincent virker så fornøyd om dagen, så tror dette blir kjempebra. Enda bedre når han lærer språket, men han forstår jo så mye allerede.


Emrik løper i gata i pysj og sjørøver-vest etter at vi har vinket farvel til papsen og vincent. De drar en halv time før oss.

Tøys og tull ved frokostbordet
Med Emrik går det ikke fullt så bra! Det er hyl og skrik og klamring når jeg leverer han i barnehagen på morgenen (samme sted som før jul). Men ettersom dagene går merkes en gradvis bedring, og lærerne sier at han slår seg til ro raskere for hver dag, så lenge han får ha på capsen sin, ha sekken på ryggen og bamsen i hånda! Lille snålingen vår, det er vel det som gir trygghet i et stort fremmedspråklig land.
Når jeg skal hente han på ettermiddagen (klokka 14:00) kommer jeg litt før og smug-kikker på han inn vinduet. Da sitter han med alt utstyret på og synger kinesiske sanger og lager bevegelser med henda sammen med de andre barna. Så søt. Siden 85% av alle som bor i Singapore er kinesere, lærer barna mandarin (kinesisk) allerede fra barnehage-alder! Så for å gjøre forvirringen komplett for begge gutta, lærer de likesågodt to nye språk: engelsk og mandarin!

1 kommentar:

  1. Dere har bare verdens skjønneste gutter!!! :)

    SvarSlett