fredag 1. juni 2012

Bikram Yoga

En venninne av meg hjemme i Kongsberg (jeg nevner ikke navn:)) er helt hekta på Bikram Yoga, eller Hot Yoga som det også kalles. Så hekta at hun kjører inn til Oslo etter jobb for å trene en og en halv time, for så å kjøre hjem til Kongsberg igjen! Dette har skapt en viss nysgjerrighet hos meg, og på tirsdag bydde endelig sjansen seg, da Tone, som bor her i Sommerville, spurte om jeg ville være med henne på en Bikram time.

Aller først: Hva er Bikram Yoga?
Bikram Yoga er en yogaform der du praktiserer en fast yoga serie i et rom med minimum 40 grader og høy luftfuktighet. På den måten får du trent hele kroppen, stimulert lymfesystemet og hormonsystemet.
Yoga serien består av 26 øvelser og 2 pusteøvelser. Øvelsene er tilrettelagt slik at alle, uavhengig av evner og forutsetninger, kan få et maksimalt treningsutbytte. Fordeler med varmen er at kroppen blir raskt smidig, man unngår skader og avfallstoffer svettes ut. I løpet av 90 minutter trenes hele kroppen fra innsiden og ut. Styrke, fleksibilitet og balanse trenes. Under en yoga økt strekkes og styrkes musklene, kroppens indre organer og kjertler stimuleres, nervesystemet balanseres og oksygenert blod fraktes til hele kroppen.

Jeg mannet meg opp og forberedte meg som best jeg kunne på et sinnsykt varmt rom, mye svette, mulighet for å føle seg kvalm, uvel, svimmel eller klaustrofobisk pga varmen.

Det gikk over all forventning - ja, det var varmt, ja jeg svettet mer enn jeg noen gang har gjort, jeg klarte ikke alle øvelsene fullt ut, men alikevel ble jeg mer nysgjerrig.
Jeg ble anbefalt å prøve en ny time veldig tett opptil den første for å få opp mestringsfølelsen, så torsdag dro Tone og jeg på nok en time. Jeg merket stor fremgang siden forrige gang allerede, jeg taklet varmen bedre, og likte det kjempegodt! Tror nok jeg kjøper klippekort på dette studioet når jeg kommer ned igjen etter sommeren.

Jeg og Tone er gode og svette etter endt økt

Bikram yoga ga mersmak

2 kommentarer:

  1. Hvilken venninne snakker du om her? Blir så GLAD når du liker Bikram-yoga!

    SvarSlett
  2. He he he he......:) fantastisk. Kjenner en venninne, uten å nevne navn, som blir glad nå.... :D

    Camilla

    SvarSlett