lørdag 13. oktober 2012

Gjestebloggeren Gry

Gry Holm da Cruz heter jeg, og jeg er så utrolig heldig at jeg har fått lov til å være på besøk hos familien Heidenreich-Bommen i en uke her i Singapore. I dag er dessverre eventyret over for denne gang. Før jeg reiser har jeg fått lov til å gjesteblogge for å fortelle litt om hvordan uka vår har vært.
Dag 1: Jeg landet mandag ettermiddag etter en lang reise, var trøtt og sliten, men kviknet raskt til da jeg så tre blide fjes og norske flagg som møtte meg i ankomsthallen på flyplassen. Deretter kjørte Jorid supersjåfjør oss hjem til den lekre leiligheten hvor vi ble møtt av lille Lucia og Eva. Da Alexander kom hjem fra jobb og hele familien var samlet, fikk vi servert den berømte hvite pizzaen som absolutt svarte til forventningene. Jorid og jeg hadde skravleoppdatering over noen glass rosa spruddel på verandaen i nydelig temperatur.



Dag 2: Jeg ble vekket av to smågutter som syntes jeg hadde sovet lenge nok da klokka var rundt 8. Etter litt deilig frokost og kaffe, tok Jorid og jeg med oss Lucia på en liten tour i nabolaget. Har aldri sett større, flottere eller mer luksuriøse hus enn i dette nabolaget. Nysgjerrig som jeg er gjorde jeg det jeg kunne for å få med meg hvem og hva som befant seg inne i disse monsterboligene. Gøy å se!




Vi reiste deretter med buss til Vivo shopping mal og spiste deilig og superfresh sushi før vi (jeg) virvlet rundt i butikkene og svipet visa-kortet mitt her og der. Jorid ble så sliten av å holde følge med turboshopperen at hun etter hvert måtte opp i 2 etg på senteret for å få en fotmassasje.


På kvelden reiste vi inn til Marina Bay Sands for å se et fantastisk laserhow.


Dag 3: Etter at gutta var fulgt til skolebussen, pakket Jorid og jeg sekk med vann og tok bussen til Harbour Front . Vi skulle ut å gå i 8,4 km og ønsket derfor å være tidlig ute før solen ble alt for intens og varm. Vi gikk først til Labrador park (gjennom en liten jungelpark), ganske eksotisk opplevelse. Etter hvert kom vi til Tree Top Walk, en bro som er bygget på høyde med tretoppene. Mange, mange tusen meter (kjentes i hvert fall sånn ut for en med høydeskrekk) ned til bakken. Vi begynte etter hvert å bli både tørste og sultne, og fant et fantastisk lite sted med nydelig utsikt hvor det hadde passet utmerket å spise en deilig lunsj, men Jorid mente det ikke var nødvendig å ta med lommebok på turen og den deilige lunsjen utgikk derfor. Jaja, vi hadde i hvert fall noen dråper lunket vann vi kunne dele på. Vi fortsatte turen over Henderson Wave og kom etter hvert frem til bussholdeplassen hvor vi slitne og fornøyde satte oss på bussen hjem.







Skrubbsultne som vi var, syklet/sparkesyklet vi en tur bort til Tanjong beach Club for en kjapp lunsj.

Tirsdag kveld flottet vi oss med fine kjoler før vi tok taxi til Lantern Bar i sentrum hvor vi møtte Silje fra Jorid sin barselgruppe. Et helt fantastisk sted med svømmebasseng på taket og utsikt over hele byen. Vi koste oss med fargerike, smakfulle og ganske hotte drinker.



Dag 4: Etter frokost reiste vi til interiørbutikken Jorid har snakket så mye om; GALANGA. Der ble det innkjøp av både gaver og greier til meg selv. Skulle gjerne sendt en hel container full av de fine møblene hjem til Norge. Etter Galanga spiste vi lunsj på PS Cafe i nærheten av Sommerville hvor familien bodde før. Vi reiste også innom gamlehuset for å titte før vi kjørte ned til Sjømannskirken for å kjøpe t-skjorter til gutta (Vincent skulle ha parade med klassen sin på skolen og alle barna skulle være kledd i sine nasjonale drakter).

Da vi kom hjem var det litt pooling på meg og tid med barna og lekser på mamma og pappa. Vi møttes som vanlig rundt middagsbordet og koste oss med deilige vårruller og cæcar-salat som Eva hadde laget.
Da de to yngste barna hadde lagt seg og Vincent koste seg med barne-tv sammen med pappa, dro mor og jeg ut på vift – igjen! Denne gangen til Sentosa Boardwalk. Der tok vi 2 – 3 glass rødvin og skravla og koste oss glugg langs vannkanten.



Dag 5: Gutta, Jorid og jeg reiste tidlig til skolen for å se på United Nation Parade. Der vrimlet det av masse nydelige barn som var kledd i nasjonale drakter og malt i ansikt med landets flagg. Foreldre (og Gry) samlet seg rundt barna som satt i en stor ring på gulvet. Rektor ønsket velkommen og snakket litt før alle barna sang en sang som de hadde en dans til. Jeg synes det var så utrolig gøy og rørende å se hvor flinke, blide og gode alle barna var. Etter sangen gikk klassene på tur noen runder i auditoriet, vinket, smilte og koste seg.



Etter skoleparaden var det ORCHARD ROAD! Shoppers paradice! Her kunne jeg tilbragt ukesvis i alle de deilige Gry-butikkene; Fossil, Pull & Bear, G-star, Berskha osv, osv. Det var like lurt å komme seg bort derfra før Visa-kortet mitt glødet og jeg ikke hadde flere hender eller skuldre til å bære posene mine i/på.




Etter shoppingen dro vi hjem, jeg poolet mens Jorid slappet av på verandaen før hun og barna kom ned og innviet helgen med et bad.


Fredag kveld koste vi oss med taco til middag. Alexander var på teambuilding med jobben. Etter middag og blogging nøt vi litt prosecco, potetgull og tørket mango på verandaen. Mye skravling og latter, spesielt da Jorid forsøkte å gå inn i stua GJENNOM glassdøra på verandaen.
Dag 6: Som vanlig sov jeg som en stein denne natten (det gjør jeg veldig sjelden hjemme). Startet dagen med et morgenbad i det deilige bassenget før vi spiste helgefrokost med bakte rundstykker, egg, oppskåret frukt og andre godsaker. Så dro gutta, Jorid og jeg til  Siloso beach og Mambo Beach club. Vincent skulle ta meg med ut på mitt første bad i sjøen, men etter noen minutter ble vi hentet av badevakten som opplyste oss at det røde flagget var oppe og det ikke var lov til å bade. Det var visstnok fordi det var torden og lyn på vei. 


Etter strandbesøket dro vi tilbake til Galanga fordi jeg hadde lyst til å handle litt mer der før jeg drar hjem, så til en fiskebutikk for å kjøpe norske reker og salmalaks som vi skal ha til middag i dag. 
Nå har Jorid og jeg hatt en hyggestund på kjøkkenet med kaffe, frukt og utveksling av sanger og matoppskrifter. 

Buhuuu! Trist å reise! Blir hentet av taxi i 20:30 tiden og flyet går 23:40.
Jeg vil gjerne takke familien Heidenreich-Bommen for en helt fantastisk uke! Denne familien er noe for seg selv, de oser av godhet, generøsitet og varme. Her er det ikke vanskelig å trives, ikke bare fordi jeg har veltet i luksus og eksotiske opplevelser i en uke, men fordi jeg har fått lov til å være en del av denne familien og blitt tatt så godt i mot og passet på.  Jeg kan ikke huske en ferie hvor jeg har slappet av eller koblet av mer.




Tusen takk til Lucia, Emrik, Vincent, Alexander, Jorid og ikke minst Eva for et eventyr av en ferie! En spesiell takk til min nydelige venninne Jorid som har holdt ut med meg og tatt meg med på så mange spennende steder. Håper jeg kan gjengjelde en gang!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar