mandag 31. desember 2012

Australia Dag 7, Penguin Island

Det gikk over all forventning å ligge alle på samme rom. Vincent lå å okket å ajet seg for å måtte ligge i sengen fra klokken seks til syv, men det klarte vi å overse elegant. Alle opp klokken 07:00 og en ganske kjedelig frokost med luftbrød og syltetøy (god start på dagen) ble inntatt før vi pakket sakene og satt oss i bilen mot Mersey Point Jetty hvor fergen til Penguin Island gikk. Dette var en 45 minutters kjøretur fra Fremantle.

Vel fremme og med nyinnkjøpte billetter sto vi og ventet på fergen og fikk se mennesker som gikk over til øya, det er visst en sandbanke som man kan gå over ved lavvann, men det var visst ikke helt trygt.
Spente gutter skal til Penguin Island

Fergeleiet med Penguin Island i bakgrunnen

Penguin Island

På fergen, legg merke til Vincent som har slips på for anledningen

De som ikke betalte for fergen kunne gå til øya på en sandbanke

En som har vært heldig med fangsten
I billetten var det ferge og Penguin Feeding, feeding var ikke spesielt spennende da det var en dame som sto for all foringen mens hun pratet og pratet og pratet. Det var et lite basseng med 10 av verdens minste pingviner som skulle fetes opp i dag.

Et lite basseng med 10 små pingviner som skulle mates

Materen og de matede

Fin liten fyr, blåskimmer i pelsen (fjærene)

Lucia synes det var moro med pingvinene og fulgte med og ropte gledeshyl
Vi fikk tid til en tur ned på stranden og ligge å slappe av i skyggen og kose oss på øya. En utrolig fin øy som i dag sikkert hadde besøksrekord pga. Boxing Day. Gang det med 1000 så har man Singapore Zoo på en public holiday. Alt i alt er det en fantastisk følelse av plass i Australia, vi har enda ikke opplevd store folkemasser, trafikk el. Dette gjør det jo ekstra deilig å reise på ferie hit fra Singapore som jo er motpolen til plass og lite mennesker. Vi inntok en liten matbit med luftbrød og skinke og ost og ble ganske kjapt stedets mest populære gjeng. 2 ravner og en øgle/firfisle var visst veldig sultne og holdt oss med selskap under matspisingen.

Fine gangveier på øya som vi kunne trille på

Slapper av med lunch i det fri

Søteste Lucia spiser fruktpure av en genial forpakning

Klatrerne

Lucia og Jorid
Hugin og Munin venter på at noen smuler skal komme på avveie

Øglen var også klar for smuler
Pelle Pelikan

Det blåser på brygga

Vind

Og så sovnet Lucia i fergen på vei tilbake

Fergeleiet med Vincent og Emrik
Etter å ha kost oss på øya noen timer reiste vi hjem og var innom et supermarked på vei hjem for å handle inn litt spennende frokost etc. Til alt hell var det også et øl pol åpent og jeg tror Jorid ble litt bekymret når hun så hvor glad jeg ble for akkurat detJ Bryggeriet Little Creatures er jo i Fremantle og jeg har fått sansen for Australsk øl. Bright Ale & Pale Ale fra overnevnte produsent kan anbefales.

Vi tok en kjapp luchaktig middag på rommet før vi spaserte ut i Fremantle igjen, ned å bade (som i går) og bort på lekeplassen (også som i går) og deretter bort til den utvalgte Fish & Chips sjappa Cicerello’s for en middagsaktig kveldsmat. Fish & Chips er godt det.
Tivoli med pariserhjul i Fremantle

Emrik på lekeplassen

Lucia får skli med Vincent

Fish / Chips på Cicerellos

Cicerellos fra baksiden, andre siden ligger på kaikanten

Jorid kunstner med bilder

MYE mat ja, bøyde krakken

Endelig hadde bilen foran B&B flyttet seg så vi fikk et bilde
Vi tuslet også en runde langs brygga før vi gikk hjemover, der var det rydding, dusjing og bananspising på gutta før de fikk se en episode av Skippy the bush kangaroo fra youtube. Jeg har nå holdt ut i 7 dager med en kone og en sønn som synger kjenningsmelodien til denne gamle TV serien i bilen, ulempen er at de kun kan første setning så den går på repeat.
Lucia fikk vi i seng til rimelig grei tid etter en dusj og kveldsmat. Nok en gang er det stille i leiligheten.
Disse ble døpt til "bombe bananer" pga den røde tuppen, det var noen voks greier, aner ikke hvorfor