mandag 31. desember 2012

Australia Dag 8, Rottnest Island & Little Creatures

Siste dag I Australia før vi setter kursen hjem til Singapore i morgen. Dagen i dag var satt av til Rottnest Island. Historien til denne øya strekker seg 6500 år tilbake i tid når den enda var en del av mainland Australia, den var da bebodd av Aboriginere. Gjennom historien har den vært fengsel for Aboriginere, Los stasjon for Perth, militærleir og nå ferieparadis.
Teppet i leiligheten, blinkskudd
Vi er usikre på om vi hadde fått nok av utflukter eller om Rottnest faktisk var uegnet for småbarnsfamilier, men vi satt ikke igjen med noe WOW etter å ha vært der. Det begynte med at billettene for 30 minutters fergetur kostet 1200,- NOK, dette spiller for så vidt ikke noen stor rolle, men når vi kom frem ble vi gående gatelangs på en STOR øy. Det var ikke tilpasset helt for vogn og strendene var kun sand overalt og ikke noe skygge. I dag var definitivt en dag man trengte skygge, for det var grisevarmt. Området rundt hoved brygga var koselig og med fine steder å spise lunch, men det var liksom ikke det vi hadde sett for oss etter Penguin Island og de andre stedene vi har vært her i Australia. Jeg kan tenke meg at det hadde vært helt topp hvis barna hadde vært litt større og vi ikke hadde hatt med vogn. Kanskje den beste løsningen ville vært å leie sykler med barnesete for å komme seg litt rundt.
Fergen, jeg sjekket, den var ikke laget av gull

Velkommen til Rottnest

Vincent har fått en flue i munnen, han synes ikke kommentaren min "er du så sulten at du spiser fluer" var noe morsom

Lekeplass, var innom her 2 ganger

Barn som løper etter en Quokka

Finn yndlingsveien vår

Halvveis, snu og gå tilbake

Jorid bytter på å børe 2 slitne og kokte gutter

Endelig lunch

Lucia bak koppen, tørst

BArnemeny med fargelegging og tegnesaker, genialt

Emrik tester den nyinnkjøpte hatten til pappa
Og Vincent vil teste

Sjekk de fortennene

John Wayne

Morgan Kane

Gladjenta på fergen tilbake

Som sluknet etterhvert

Etter Rottnest var vi klare for en dukkert og vi gikk ned til stranden i Fremantle (som i går og dagen før det), alle hadde godt av en avkjølende dukkert. Utrolig fin strand med gressplen og benker. Vincent vil nå ikke ha på seg svømmebriller i saltvann og dukker og herjer i vannet. Emrik er blitt mye tøffere når vi bader og går nå ut i bølgene uten armringer og svømmebriller, han synes nok det er litt moro å være litt tøff.
Lucia og papsen spiser nektarin
Glade gutter på stranden etter bading

Etter bading kommer middag og i dag var det planlagt med mat på Little Creatures bryggeri, det ligger nede ved bryggen og har vært helt fullt de 2 gangene vi har gått forbi. Det er jo ikke noen ulempe at middagsstedet produserer sitt eget øl heller. Vi fant omsider et bord i de fulle lokalene og bestilte, oliven mix, lamme pizza, pizza margherita (til gutta), choritzo (som Vincent skulle ha på sin pizza) og scampi. Nydelig mat og en nydelig øl å slukke tørsten med.
Nammm
The Little Creature

Tankene med øl bør holde til en kveld eller to

Mat bestilt

Vincent elsker oliven

Endelig mat

Gutta skal ut å hente mer øl :-)
Hjem igjen til dusjing, barne TV og opp spising av godteri vi ikke skal ta med hjem i morgen.
Gutta ser barne TV

Mens Lucia får siste flaske før sengen
Siste dag unnagjort og det er ikke bare positivt å skulle reise fra Australia, det er et fantastisk sted.