mandag 4. februar 2013

Kambodsja Dag 1 (Fredag)

Da var dagen kommet, uendelig luksus og skulle reise bort bare Jorid og meg, uten barn.
Kambodsja er stedet og Cecilie og Vegard er de som har gjort dette mulig.
Cecilie og Vegard skal nemlig passe alle 3 barna mens vi koser oss barnløse denne helgen.
Utrolig tøffe er de hvertfall som tilbyr seg å passe barna en hel helg, vi kan bare si TUSEN TAKK.

05:45 ble vi hentet i taxi på Seascape, nesten ingen biler på veien og turen til Changi tok ikke lange tiden. Den vanlige surringen rundt på flyplassen før vi satt oss på Silk Air flyet til Siem Reap som mellomlandet i Da Nang i Vietnam.

Jorid fyller ut de 3 skjemaene man må ha for å komme inn i Kambodsja

På flyplassen var det kjøp av "Visa on arrival" som kostet 20 US dollar per pers, eller 35 Sing Dollar som var det vi hadde. Vi tok også ut penger i minibanken ved visa skranken, men denne ga oss bare USD.
Vel gjennom alle sjekker og kontroller gikk vi innom en vekslingssjappe hvor vi vekslet USD og SGD til lokal valuta, 1 USD = 3700 Lokale penger. Et lite øyeblikk denne dagen var jeg millionær, 1250 000 lokale penger. Denne vekslingen skulle vise seg å være helt unødvendig og ganske idiotisk, hele byen bruker USD i priser og tar USD i betaling.
Når vi da skal betale sier de feks 10 dollar og så må vi regne om til lokale penger, men her regner alle 1 USD = 4000 Lokale penger. Først taper man på å ta ut USD i minibank, så taper man på vekslingen fra USD til lokale penger og så taper vi når vi må betale i lokale penger når prisen er oppgitt i USD, jippi så lure vi var.

Vælkommin tel Siem Reap

Hotellet Prince D'Ankor var helt supert og Jorid ble slett ikke lei seg da hun så de hadde spa avdeling også.
Kjapp tur på rommet, bestilling av aromaterapi og restaurant til middag og deretter en gåtur til Pub Street som lå 10 minutters tusletur unna. I pub street spiste vi lunch på "The Red Piano", før vi gikk litt rundt og kikket og sneiet innom Old Market hvor det var MYE å kikke på.

Bestille massasje?
Ut på tusletur

Med Fru Bommen

Lunchstedet

Singapore style

Old Market (tror vi)

Old Market

Trenger litt strøm jeg, OK bare klatre opp i masta og heng på en ledning du

Vel tilbake på hotellet var det aromamassasje massasje på oss begge, veldig deilig faktisk så godt at jeg måtte kjempe for å holde meg våken gjennom hele timen.

Klar for knaing
Ferdig knadde og passe oljete måtte vi sette kursen for "The Floating Village" som var ett av to steder vi hadde bestemt oss for å se mens vi var her i Siem Reap.
Til alt hell fant vi en hyggelig Tuk-Tuk sjåfør rett utenfor hotellet, han kjørte oss til terminalen hvor alle de små båtene med turister gikk ut, forøvrig brukte vi samme sjåfør gjennom hele oppholdet.

Tuk-Tuk mot Floating Village

Tuk-Tuk view med The Tuk-Tuk Man

B20, var vår båt

Nå koser vi oss dere

Floating Village er ca. 5000 mennesker som bor på en enorm innsjø i flåter/husbåter i en gruppe, de lever visst stort sett av fiske. De har også flytende butikker og skoler og masse små båter som går mellom alle husene.
Vi fikk en båt alene med 2 lokale båtførere, en merkelig båtkonstruksjon, men den fløt og viste seg å gjøre nytten.
Utpå vannet kjørte vi mellom husene og kikket mens båtførerne pratet om stedet. De fikk også lurt oss inn i en av de flytende butikkene for å kjøpe ris og vann til de foreldreløse barna på "Orphan School", en sekk 50kg sekk med ris kostet 65 USD og det var når han sa prisen at jeg skjønte jeg hadde blitt lurt, men da fikk jeg bare bite i det sure eplet og betale 350 000 lokale penger.

B20 på tokt

Deilig på vannet

Skole donert av UNICEF, oj så godt vedlikeholdt den var

Basketball (kurvball) bane flåte

Floating Village

Floating Village i solnedgang

Floating Village igjen

Jøss sier du det, 350 kroner for en sekk med ris, er ikke det rasende billig da...

Skolen vi skulle redde barna fra sult

Snart nede

Guttene fisket, de var ikke gamle, 3 stykker helt alene med garn

Vel tilbake på land ventet vår trofaste Tuk-Tuk sjåfør og kjørte oss tilbake til hotellet, vi avtalte henting til senere på kvelden da vi skulle ut til middag.

Middagen på Viroths var veldig billig, nydelig mat, kaldt øl, ingen barn det vil si ganske så perfekt. Vi spise Curry Prawns til forrett og Spicy Squid og Khmer Chicken til hovedrett og rundet av med sjokoladefondant og sitron is (gjett hvem som spiste sjokoladefondanten).
Mr Tuk-Tuk kjørte oss tilbake til hotellet etter middag og vi avtalte henting klokken 05:00 morgenen etter for å kjøre oss til Ankhor Wat for å se på soloppgangen.

Kveldens middagsvalg
Tuk-Tuk by night

Hotellet by night

Mr Tuk-Tuk med VIP passasjer

Nydelige fru Bommen

Lekkerbiskner

På hotellrommet ble det slækkings på sengen mens jeg sorterte bilder og Jorid leste, rimelig luksus (og veldig uvant) å ikke ha noen barn man må passe på.