mandag 4. februar 2013

Kambodsja Dag 2

04:30, hvor er jeg, alt er mørkt og jeg kjenner meg ikke igjen, det er en merkelig, ubestemmelig lyd i rommet og det tar noen sekunder før jeg skjønner at det er vekkeklokken.
Vi spretter ikke akkurat opp av sengen på denne tiden av døgnet men vi kommer oss opp og ut til Mr. Tuk-Tuk til avtalt tid 05:00, men ikke før vi har plukket opp 3 frokostbokser i hotellresepsjonen.
Ganske mye kaldere så tidlig på morgenen, og Jorid hutrer og fryser. På vei til Angkor Wat må vi innom en billettkjøpeplass for å kjøpe billetter før vi ankommer det mest kjente tempelet i Kambodsja.
Det er bekmørkt så en lykt hadde sikkert vært lurt, bra andre har tenkt på det, vi snylter lys av de isteden.

På billettkjøpeplassen 05:15, litt smal i øya
Billetter med bilde og greier

Etter litt mørkefomling kommer vi frem til en liten dam hvor de fleste har satt seg til å vente på soloppgangen, vi slår oss ned på noen steiner og har ikke sittet mer enn 5 minutter før jeg hører "jeg må på do". Javel ja, Jorid må visst på do i mørket blant alle menneskene midt i et tempel, herlig. Jeg klarer å unngå å måtte være med og det viste seg at hun klarte seg ganske så bra alene både til og fra doen, vi får se mellom fingrene med at hun brukte aktivitetslisten vår som dopapir, det fantes visst ikke slikt på toalettet.
Note to all: ta med eget toalettpapir overalt i Kambodsja.

Mørkt ja, vi snylter lys av de som var så lure å ta med seg slikt

Rundt dammen

Rett etter dobesøket, en liste med aktiviteter  mindre

Solen kommer opp

Breakfast box

Soloppgangen var bra, vi fikk noen fine bilder og vi tar turen inn i selve tempelet for å kikke, det er ganske utrolig at dette har blitt bygget for så lenge siden av stein som er blitt hugget for hånd og transportert på båter og elefanter. Det er ikke bare en stein heller, herregud så mange steiner som har gått med til dette.

På vei inn i tempelet

lurte noen hyggelige damer til å ta bilde av oss

Angkor Wat

Jorid på vei opp i tårnet

På vei tilbake var solen kommet over selve tempelet

Snart tilbake til hovedporten
Beste bildet ble tatt med Jorids iPhone av Jorid (hun skulle ha med at det var hun som tok det)

Stabburet

Dagens første, beste og eneste kaffe med the Tuk-Tuk man

Vi reiste videre til tempelet Ta Prohm hvor noen scener fra en Tomb Rider film ble spilt inn, vi fant ikke Angelina Jolie, hun må ha reist rett før vi ankom.
Det er helt fantastisk å se de utrolige trærne som vokser oppe på steinene i templene, merkelig at de har valgt å slå seg ned der og ikke nede på bakken i jorden som normale trær, neida, jeg skal vokse oppå denne steinhaugen jeg, her er det fint.

På vei inn

Behagelig temperatur

Treet har fått støtte

skikkelig støtte

Mannen og treet

er jeg ikke morsom

Vokser her oppe på steinene jeg, greit det

Nydelige Jorid

Nydelige oss

Moro

Moroklumpen

Vårt bilde fra tempelet

Angelinas bilde fra tempelet

Vi har nå fått tilstrekkelig Tempel dose for noen år og sier til Dah Tuk-Tuk Man at vi kunne tenke oss å reise tilbake på hotellet, han sperrer øynene opp, dette er visst ikke helt vanlig, alle kjører jo innom flere templer enn dette.
Han gir seg ikke helt og kjører innom et par steder til, men han legger opp til at vi kan sitte i Tuk-Tuken og kikke og ta bilder istedenfor å gå inn, deilig.
Det topper seg med at han stopper langs veien og sier "take picture of flower", han har da stoppet ca. 50cm unna en blomst så vi bare kan rekke frem kameraet og knipse bilde, han har skjønt tegningen.

Langs veien

Take picture of flower, OK

Tilbake på hotellet klokken 10:00, rekker akkurat frokosten på hotellet, usikker på om det regnes som dobbel frokost, men etter å ha fortalt at "vi har fått breakfast boxes, men gjerne vil spise frokost allikevel" og sett spørsmålstegnet i ansiktene deres spiser vi frokost uansett.
En liten pause på rommet hvor Jorid sover litt mens jeg pre blogger.

Jammen rakk vi ikke frokosten på hotellet også, tempel ekspressen det er oss

Etter litt hvile var det tid for massasje og lunch, massasjen var rett borti gata og kostet 7 USD for en time med Khmer massasje, vi lå siden av hverandre mens vi ble knadd og eltet etter alle Khmers regler.

Lekker i massasjeoutfit
Lunch ble inntatt på en Indisk/Kambodiansk restaurant og det var ikke bra, lang tid og feil mat, heldigvis kostet det ikke så mye :-)
Etter lunch gikk vi å surret i gatene og kikket på alt det brukelige og ubrukelige de valgte å selge fra de mange tusen bodene som var spredd over hele Siem Reap downtown området. 2 stk piquet skjorter ble med i handlekurven ellers var det ikke mye å hente.
30 minutters fotmassasje ble det også tid til som en etterlunch aktivitet. Tilbake på hotellet tok vi en drink og en øl i hotellbaren før vi gikk på rommet for en rask dusj og omkledning til middag.

Sprit til lunch, gudskjelov ikke vanlig kost

Fot massasje nummer 1

Med underholdning
Jorid finner en drink

En "liten" øl og en drink i hotellbaren

Idag var det jeg som hadde valgt sted og valget falt på "The Touich Restaurant Bar" nydelig mat og super service, King prawns til forrett, red snapper og ribeye til hovedrett ble fortært før dessert med kake og is. Helt topp restaurant med fin stemning.
The Tuk-Tuk man kjørte oss til Pub Street for en kikk, ble gående gatelangs og havnet på night market til slutt, her ble det nok en fotmassasje før vi handlet oss noen ekte fake solbriller, som Jorid sier "de er litt mindre fake når de koster såpass mye" eh jada vennen. Innom en bar på veien hjem for en siste drink og en øl mens vi poserer med våre nye solbriller. Vel tilbake på hotellet klokken 23:00 som de anstendige ansvarsfulle menneskene vi er :-)