tirsdag 2. april 2013

Påsken i Vietnam Dag 1

Avreisedag,

Hoi An her kommer vi. Dette høres kanskje ut som en hilsen til en bekjent man treffer på Karl Johan, men det er faktisk ett feriested i Vietnam.

Når jeg tenker på Vietnam dukker det opp relasjoner til Platoon, Full metal jacket, me love you long time only 5 dollah etc. dvs. filmer om Vietnamkrigen. Usikker på hvor lurt det er å ha dette som eneste input så jeg skal prøve å resette hjernen og gå inn i det med ett åpent sinn.

Jeg fikk meg en kjapp tur innom yarden for et møte etc. før jeg kjørte hjem for siste innspurt med pakking og henting av familie. Vi hadde booket med SilkAir til Da Nang og det viste seg å være samme rute som vi tok til Siem Reap for en liten stund siden. Denne flighten mellomlander i Da Nang (hvor vi gikk av) for så å fortsette til SiemReap.

Innsjekking, immigrasjon og sikkerhetssjekk gikk alt greit selv om man til tider føler man har et par armer for lite når alt stashet skal inn i gjennomlyseren etc.

Søtnosen drikker fruktpure

Alle barna samlet, det er 0,23% sannsynlighet for at alle ser i kameraet likt

På vei mot gaten

Lady, Tiger, Hunter, Lady meg tapte mot Tiger Emrik

Gladgutt på vei på tur

Glade luringen vår

Vi satt på rad 8 og jeg kan tenke meg at de fleste som satt rundt oss synes dette var en heller utrivelig tur, Lucia er nemlig ikke så glad i å sitte stille. Når vi da holder henne på fanget har hun en tendens til å gi fra seg meget høye lyder som noen betegner som skrik andre som hyling og resten betegner det som meget høy sinnagråthyling. Uansett 2 timer gikk nokså raskt da vi hele tiden sammenligner med 12 timers flighten til Norge i sommer som vi gleder oss umåtelig til.

Supermommy med 3 barn på en gang

Saltstenger holder henne opptatt litt

Vakre Jorid

Tegnespill holder henne opptatt litt til

Maten ble spist (av papsen)

Endelig sovnet sirenen

Vel fremme på flyplassen i Da Nang var vi de eneste som slapp å betale for visum, usikker på hvorfor, men det var nok fordi vi så så greie ut.

TaPåAlleKofferterLeken

Vi ble hentet på flyplassen av hotellets (Victoria Hoi An Beach Resort and Spa) bil og fraktet i bedagelig tempo til hotellet som var overraskende godt vedlikeholdt og meget tiltalende, vi trivdes umiddelbart.

Vi fikk et turistkart i bilen, dette viste seg å stemme meget dårlig med virkeligheten

Jorid er HELT opphengt i lyktene i Vietnam og vil gjerne kjøpe mange , mange, mange

Grei utsikt fra resepsjonen

Velkomst "drinken" falt i smak

Gutta fant Kung Fu Panda hatter på hotellrommet og hadde Kung Fu oppvisning

Hadde kun sjekket inn på våre 2 connecting rooms før vi fant ut at vi måtte proviantere litt i nærmeste mimimart. Den lå 15 minutters  gange unna og prisene var 1/10 del av hotellets, vi fant da ut at vi kunne kjøpe 10 ganger så mye. Det har noe med ganging og deling å gjøre, men vi skjønte det da vi brukte kalkulatoren.

Minimart med meget greie priser

En restaurant vi gikk forbi

Og en bro

Pool by night

Og disse lyktene igjen da :-)

Det ble middag på hotellrommet, roomservice. God mat og greie mennesker.

Barnetv, legging av Lucia og deretter legging av 2 stk. gutter før vi la oss på sengen for å lese litt og slappe av og lade opp til morgendagens utflukter.